"İlim ehli edepten hali olmaz
"İnsan edepsiz ilim okusa da âlim olmaz."
Anonim
Eğitim, vatana millete bağlı kalınarak yapılmalıdır. Eğitim sisteminin birinci işlevi, toplumu milli birlik ve bütünlük ruhu içinde bir arada yaşatmaktır. Bir ülkenin bekası milli eğitimle sağlanır. Milli eğitim olmadan milli birlik ve beraberlik olmaz.Ülkesini birlik ve beraberlik içinde yaşatmak isteyen her devlet, ülkenin gençliğini milli hedefler doğrultusunda yetiştirmek zorunda olduğunu bilir.
Öğrenciler, okula sadece bilgi almak için değil, aynı zamanda eğitim almak için de gelirler. Okullarda öğrenciye sadece bilgi yüklemek yetmez. Onları eğitmek, iyi insan ve iyi vatandaş yapmak gerekir. İyi insan, iyi vatandaş ancak iyi bir eğitimle olur. Bir insan üniversiteyi bitirdiği halde, çevresine ve ülkesine olumlu katkılarda bulunmuyorsa, milli ve manevi değerlerini hiçe sayıyorsa, ya da temel değerleri zedeleyen davranışlar içine giriyorsa, o insan eğitilmiş değil, kaybedilmiştir. Ancak milli eğitim almış insanların bilgisinden ülkeye fayda gelir. Gençliğe milli ve insani vazifelerini öğretmeden, onları milli ve manevi değerlerle donatmadan bilgi vermek ülkeyi yarım insanlarla doldurmaktır.
ABD Başkanı Rouswelt der ki: İyi eğitmediğiniz bir genç, yarın düşmanla bir olup ülkeye ihanet eder."
Yüzyıllar ötesinden seslenen Hz. Mevlâna bu anlamda: "Ahlaksıza ilim okutmak, eşkıyanın eline silah vermektir" demiştir.
İnsanı insan yapan değerler, iş ve meslek hayatını düzenleyen kurallar, insanlar arası ilişkilerde yaşanan iyilik kötülük, doğru yanlış, hayır ve şer, hak ve adalet duygusu eğitimle kazandırılır. Karakterin örüldüğü, kişiliklerin dokunduğu, düşüncelerin hamur gibi yoğrulduğu yerler okullardır. Çocukların kişilik hamuru evde, ailede mayalanır; ama okullarda şekillenir. Öğrencileri, iyiye, doğruya ve başarıya yönlendirmek, onların sosyal hayata iyi ve yararlı bir yurttaş olarak katılmaları; ancak eğitim sayesinde olur. Okul çağlarında gençlere verilen disiplinler, telkinler toprağa tohum ekmek gibidir. Bir süre sonra onlarda kaldıktan sonra filizlenir ve ilerde davranışa, alışkanlığa ve düşünceye dönüşür, toplumu etkiler.
Bir ülkenin eğitim sistemi, ülkenin gençliğini aynı hedeflere yönetmiyorsa, aynı potada kaynaştıramıyorsa, ülkenin milli ve manevi değerleriyle donatmıyorsa sistemde bir arıza var demektir.
Eğitim yapmak, toprağa fidan dikmektir. Gençlik, ülkenin fidanlığıdır. Fidanlarına bakmayan ülkelerin ağaçları çürük, meyveleri kurtlu olur.
Eğitim yapmak, toprağa fidan dikmektir. Gençlik, ülkenin fidanlığıdır. Fidanlarına bakmayan ülkelerin ağaçları çürük, meyveleri kurtlu olur.
Bir ülkenin hayatında eğitim sisteminin etkisi çok büyüktür. Eğitim, ya ülkeye can verir, ya da ülkenin canına okur.
Fahri Yakar
(Devam edecek)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder